☰ Lewe Menu Prawe Menu ☰
Powiat Piaseczyński
Herb Powiat Piaseczyński

Piątek 10.07.2020

A A A A
A A+ A++
zaawansowane

Deklaracja dostępności

Dostępność

Dostępność cyfrowa strony internetowej (aplikacji mobilnej) polega na zapewnieniu ich funkcjonalności, kompatybilności, postrzegalności i zrozumiałości. O dostępności serwisu internetowego mówimy wtedy, gdy wszyscy użytkownicy mają pełny dostęp do jego treści, mogą te treści zrozumieć, a wygodna nawigacja umożliwia logiczną i intuicyjną interakcję z serwisem.

PODSTAWY PRAWNE DOSTĘPNOŚCI CYFROWEJ

Dążymy do tego, by serwis Biuletynu Informacji Publicznej spełniał wymagania zawarte w ustawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

DWA ASPEKTY DOSTĘPNOŚCI SERWISU

ASPEKT TECHNICZNY

Serwis Biuletynu Informacji Publicznej spełnia wytyczne techniczne związane z dostępnością:

  • Język stron serwisu - prawidłowo określony w kodzie strony

  • Tytuły stron - prawidłowo wdrożone w całym serwisie; każda strona ma swój własny, unikalny tytuł, tworzony w oparciu o jeden, ustalony wzorzec

  • Konsekwentna nawigacja – spójna i logiczna w całym serwisie

  • Możliwość pominięcia bloków – zagwarantowana

  • Pułapki klawiaturowe - wykluczone

  • Nagłówki - prawidłowo wdrożone i generowane na podstawie wprowadzanych przez redaktorów treści

  • Listy - prawidłowo użyte w całym systemie

  • Formularze (konstrukcja) - prawidłowo zbudowane i opisane

  • Linki - wprowadzony system automatycznego generowania poprawnych linków (w przypadku podłączania plików zawierają one informacje objaśniające o typie pliku)

  • Fokus oraz tabindex - prawidłowo wdrożone; każdy element nawigacji ma wyraźne obramowanie na aktywnym elemencie strony, a nawigacja za pomocą klawisza Tab jest logiczna.

  • Kontrast - wymaganie spełnione; dla osób niedowidzących używających funkcji wysokiego kontrastu przy odwróceniu kolorów w systemie operacyjnym Windows zalecane jest używanie przeglądarki Internet Explorer 10.

  • Powiększanie tekstu – wymaganie spełnione; dla osób niedowidzących w celu powiększania i pomniejszania czcionek zaleca się stosowanie klawiszy ctrl+ i ctrl-

  • Rozdzielenie struktury i wyglądu - wymaganie spełnione; strony serwisu są dostępne i czytelne po wyłączeniu obsługi CSS.

  • Zgodność ze standardami - usunęliśmy prawie wszystkie błędy składniowe HTML.

ASPEKT INFORMACYJNY

Biuletyn Informacji Publicznej zawiera teksty i zdjęcia, które zostały opublikowane w serwisie od początku jego istnienia. Redaktor publikuje teksty, zdjęcia czy pliki i musi zadbać o to, by każdy mógł z tych treści skorzystać.

Szczegółowe informacje dotyczące

  • Zrozumiałość - teksty zamieszczone w serwisie powinny być napisane w miarę możliwości w jak najprostszy sposób,

  • Czytelność - redaktorzy starają się odpowiednio formatować teksty, w tym stosować wypunktowania, wyróżnienia itp.

  • Elementy graficzne - zdjęcia i grafiki mają wypełniony tzw. atrybut alt. Zawarte w nim opisy są odczytywane przez czytniki ekranów, czyli aplikacje używane przez osoby niewidome i niedowidzące. Redaktorzy starają się na bieżąco uzupełniać alty.

  • Pliki PDF, DOC itp. - redaktorzy starają się ograniczyć do minimum korzystanie z takich plików i osadzać teksty bezpośrednio w serwisie. Odrębną kwestią jest poprawne formatowanie plików tak, by były one dostępne (np. powinny posiadać strukturę znaczników, czyli tagowanie).

    • Serwis  zawiera dokumenty PDF, które powstały na podstawie źle przygotowanych dokumentów word (nie ma w nich dobrze zaznaczonej logicznej struktury) – lub są skanami dokumentów. W miarę możliwości będziemy to poprawiać, oraz dokładać starań by nowe dokumenty przygotowywane były poprawnie.

    • Nieczytelne przez czytniki ekranu dokumenty PDF użytkownicy mogą rozpoznać narzędziem OCR. Jedno z takich darmowych narzędzi znajduje się na stronie http://www.onlineocr.net/

    • W przypadku braku możliwości skorzystania z powyższego rozwiązania prosimy o telefon do jednostki w celu umówienia się na przeczytanie niedostępnego dokumentu.

    • W serwisie znajdują się dokumenty z treścią w której zostały wstawione linki do dokumentów. Sukcesywnie odnośniki będą poprawiane aby były unikalne i zrozumiałe, także poza kontekstem. Dodana zostanie również informacja o typie pliku i jego wielkości jeżeli nie jest do tej pory zawarta.

  • Treści dokumentów zamieszczonych dotychczas w serwisie Biuletynu Informacji Publicznej są przeglądane i jeżeli to konieczne zostaną dostosowane do wymogów Ustawy.

Serwis Biuletynu Informacji Publicznej istnieje od 12.10.2006 r. Nowe treści są publikowane codziennie.
Data ostatnich modyfikacji serwisu istotnych z punktu widzenia dostępności cyfrowej: 13.01.2020 r. (wersja 2.8.5 WCAG 2.0 AA)

Dane teleadresowe:
Starostwo Powiatowe w Piasecznie
ul. Chyliczkowska 14
05-500 Piaseczno
email: starostwo@piaseczno.pl
centrala: tel. 22 757 20 51, 757 20 60
fax 22 737 11 58

Prosimy o przekazywanie uwag dotyczących dostępności cyfrowej:
Marcin Ciechomski
Biuro Promocji
tel. 22 756 61 94
email: m.ciechomski@piaseczno.pl

Rzecznik Praw Obywatelskich
www.rpo.gov.pl
 

Wytworzył:
Kazimierz Makowski
Udostępnił:
Marcin Ciechomski
(2015-06-30 09:58:13)
Ostatnio zmodyfikował:
Marcin Ciechomski
(2020-06-15 11:16:05)
 
 
ilość odwiedzin: 12511400

Biuletyn Informacji Publicznej wykorzystuje pliki cookies.

Korzystanie z serwisu oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt zgodnie z ustawieniami przeglądarki.

X