Ustanowienie społecznego opiekuna zabytków
Podstawa prawna
- Art. 103 ust. 1, 2 i 4 oraz art. 105 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz.U. z 2024 r., poz. 1292), art. 4 ust.1 pkt. 7 i art. 34 ust.1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2024 r. poz. 107).
Wymagane dokumenty
Wniosek wojewódzkiego konserwatora zabytków o ustanowienie społecznego opiekuna zabytków (po uprzednim złożeniu przez osobę zainteresowaną pełnieniem funkcji społecznego opiekuna zabytków swojej kandydatury bezpośrednio do wojewódzkiego konserwatora zabytków).
W przypadku osoby fizycznej do wniosku należy dołączyć:
1. oświadczenie kandydata o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych;
2. zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego;
3. dokument potwierdzający posiadanie wiedzy w zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
W przypadku osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej do wniosku należy dołączyć:
1. statut jednostki organizacyjnej.
Miejsce załatwienia sprawy
Starostwo Powiatowe w Piasecznie, ul. Chyliczkowska 14, 05-500 Piaseczno.
Złożenie dokumentów: kancelaria, Starostwo Powiatowe w Piasecznie, ul. Chyliczkowska 14, parter, sala obsługi.
Odbiór dokumentów: Biuro Promocji, Starostwo Powiatowe w Piasecznie, ul. Chyliczkowska 14, pokój nr 24.
Termin załatwienia sprawy
Niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu miesiąca; w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej - do dwóch miesięcy.
Sposób załatwienia sprawy
Społecznego opiekuna zabytków ustanawia, na wniosek wojewódzkiego konserwatora zabytków, starosta właściwy dla miejsca zamieszkania (siedziby) kandydata na społecznego opiekuna zabytków.
Kandydat na społecznego opiekuna zabytków zgłasza wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków wolę pełnienia funkcji społecznego opiekuna zabytków.
Wojewódzki konserwator zabytków wnioskuje do Starosty Piaseczyńskiego o ustanowienie społecznego opiekuna zabytków.
W przypadku braków formalnych wzywa się do uzupełnienia wniosku w terminie nie krótszym niż 7 dni od dnia otrzymania wezwania. W sytuacji nieuzupełnienia wniosku we skazanym terminie, sprawa pozostaje bez rozpatrzenia.
Starosta Piaseczyński w drodze aktu ustanawia osobę fizyczną społecznym opiekunem zabytków lub nadaje osobie prawnej uprawnienia społecznego opiekuna zabytków oraz zawiadamia o ustanowieniu społecznego opiekuna zabytków wojewódzkiego konserwatora zabytków. Następnie wydaje:
- osobie fizycznej – legitymację społecznego opiekuna zabytków;
- osobie prawnej lub innej jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej – zaświadczenie o nadaniu uprawnień społecznego opiekuna zabytków.
Opłaty
Brak opłat.
Tryb odwoławczy
Od czynności Starosty służy stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Piaseczyńskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia zaświadczenia/legitymacji.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał akt. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, dokument staje się ostateczny i prawomocny. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.
Dodatkowe informacje
Starosta prowadzi listę społecznych opiekunów zabytków.
Osoba fizyczna po otrzymaniu aktu ustanowienia zobowiązana jest dostarczyć do Starostwa Powiatowego w Piasecznie, ul. Chyliczkowska 14, 05-500 Piaseczno, swoją fotografię, która zostanie umieszczona w legitymacji. Wzór legitymacji został określony Zarządzeniem Nr 73/ORG/2024 Starosty Piaseczyńskiego z dnia 11 września 2024 r.
w sprawie zasad ustanawiania społecznego opiekuna zabytków, wzoru listy społecznych opiekunów zabytków oraz wzoru legitymacji społecznego opiekuna zabytków i wzoru zaświadczenia o nadaniu uprawnień społecznego opiekuna zabytków.
Społeczni opiekunowie zabytków podejmują działania związane z zachowaniem wartości zabytków i utrzymaniem ich w jak najlepszym stanie oraz upowszechniają wiedzę na temat zabytków. Społeczny opiekun zabytków jest uprawniony do pouczania osób naruszających przepisy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.
Społecznego opiekuna zabytków ustanawia, na wniosek wojewódzkiego konserwatora zabytków, starosta właściwy dla miejsca zamieszkania (siedziby) kandydata na społecznego opiekuna zabytków. Na wniosek wojewódzkiego konserwatora zabytków Starosta cofa ustanowienie społecznego opiekuna zabytków, jeżeli niewłaściwie wykonuje swoje zadania.